IEAS TDK tájékoztató
A Tudományos Diákkör (TDK) olyan kutatási tevékenység, amely az elit egyetemeken zajló mentorprogramokhoz hasonlóan egyéni diák-tanár konzultációkra építve fejleszti a hallgatók tudományos gondolkodását és beavatja őket a tudományos élet szokásaiba.
AZ IEAS TDK-műhelye általános tájékoztatót tartott a 2024. őszi intézeti TDK és a 2025. tavaszi országos OTDK-fordulókkal kapcsolatban. A tájékoztatón felvázoltuk a fordulók lebonyolítását, a határidőket, néhány lehetséges tematikát, az előkészítés opcionális lépéseit. A 2025-ös Humántudományi Szekció a szegedi BTK-n kerül megrendezésre: minél több helyi hallgató és oktató közreműködésére számítunk.
Felkészülés az OTDK-ra. Az OTDK-ra öt alkalmas előkészítő kurzust indítunk. A helyi fordulóra a jelentkezés és dolgozatleadás határideje november eleje lesz, a szóbeli részt november folyamán rendezzük meg. A továbbjutó hallgatók a javított dolgozatokat január elejéig adják be az országos fordulóra. Az országos felolvasás 2025. április elején lesz. Ld. https://otdk.hu/hallgatoknak/hogyan-tdk-zz
Lehetséges tematikák. AZ IEAS változatos témákban kínál szakmai hátteret TDK-dolgozatok elkészítéséhez. Ízelítőül elhangozott pár izgalmas konkrét példa.
Fordítástudomány. Lesznyák Márta a fordítástudomány felhasználásait vizsgálja az akadémiai és a mindennapi életben, ez utóbbinak a kutatása még gyerekcipőben járó, folyamatosan fejlődő terület. Az AI nem fordít megbízhatóan, utószerkesztésre mindig szükség van, ennek a módjait térképezik fel a kutatók.
Emlékezetpolitika, kultúratudomány. Szélpál Lívia az alternatív emlékezetpolitikai nézőpont működését tanulmányozza a viktoriánus angol kultúra, a posztmodern brit regény, az amerikai irodalom (Zora Neale Hurston) és a várostörténet területén. Diákja, Takács Emőke a tavaszi helyi TDK-fordulót maximális pontszámmmal nyerte meg Ali Smith politikai regényeiről írt dolgozatával.
Kognitív nyelvészet. Aradi Csenge a kognitív nyelvészet interdiszciplináris tudományágát mutatta be, amely a nyelvészet más ágaitól eltérően az embert holisztikusan szemléli, és a nyelvet nem mint a megismerés eszközét, hanem mint a kultúra működésének eszközét tanulmányozza. A kognitív nyelvészet azt kérdezi, miért bizonyos módokon fejlődik/működik a nyelv, milyen kognitív mintázatok különböztetnek meg társadalmi csoportokat, kultúrákat. Aradi Csenge diákja, Bognár Márk is remekül szerepelt a tavaszi TDK-fordulón, második helyet szerzett Szvetlana Alekszijevics Csernobili ima c. doku-regényében megjelenő metaforák mintázatainak elemzésével.
További TDK-témák listája, konzultációs lehetőség. Az IEAS oktatói összegyűjtöttek számos lehetséges kutatási témát, amelyeken belül TDK-t író hallgatóknak személyes konzultációs lehetőséget biztosítanak. A listát az alábbi linken találjátok: https://www.ieas-szeged.hu/students/tdk/